Open Monumentendagen - gebouw De Holland

Elk jaar in het tweede weekend van september zijn duizenden prachtige monumenten in heel Nederland gratis toegankelijk voor iedereen. Open Monumentendag 2024 vindt plaats op zaterdag 14 en zondag 15 september. Het thema is ‘Routes, Netwerken en Verbindingen’

Mini-expositite

Natuurlijk doet het Nationaal Onderwijsmuseum mee aan deze dagen. Het museum is dan voor iedereen gratis toegankelijk. Kom langs en neem een kijkje in dit prachtige pand, ontworpen door architect Sybold van Ravesteyn. We verbinden deze dagen het verleden en de toekomst. Speciaal voor de Open Monumentendagen is er een mini-expositie met oude foto’s van De Holland. Deze unieke foto's laten we zien naast recente foto's van het pand gemaakt door fotograaf Fenna Kwakernaak.

Naast het bekijken van dit bijzondere gebouw kunt u ook de onderwijsgeschiedenis ervaren aan de hand van de meest bijzondere, zeldzame en mooiste objecten uit onze collectie.

Kinderspeurtocht

Daarnaast maakt het Onderwijsmuseum deel uit van de kinderspeurtocht in Dordrecht.

Haal je speciale paspoort op bij het VVV-kantoor en ga mee op reis door de stad. Weet jij alle stempels te verzamelen?

Ga op reis door de stad en verzamel alle stempels door opdrachtjes uit te voeren of vragen te beantwoorden bij de deelnemende monumenten. Is het gelukt? Dan ontvang jij jouw speciale Open Monumentendagen stempel. Bij het verzamelen van alle stempels kun je een leuke prijs ophalen bij het VVV-kantoor. Goede reis!

In het Onderwijsmuseum:

Een kaart hoeft niet altijd gebruikt te worden om de weg te vinden. Een kaart kan ook een verhaal vertellen. Welke gebouwen kom je tegen onderweg van huis naar school? Welke speeltuinen, bloemen, scheve stoepranden, katten of mooie auto’s kom je steeds tegen? Waar ben je eens gevallen met de fiets? Waar ruikt het lekker en waar heel erg vies? Bij welke oversteekplaatsen kijk je extra goed uit? Het is allemaal vast te leggen in een kaart.

Kijk naar de voorbeelden op tafel en denk aan de route die je elke dag van huis naar school loopt/fietst/stept, rijdt. Wat kom jij allemaal tegen onderweg? Hoe beschrijf je de route aan iemand anders? Hoe doe je dat als je de woorden links, rechts, rechtdoor niet mag gebruiken?
Bekijk de landkaarten in het Onderwijsmuseum. Teken in de educatieve ruimte op de achterkant van het vel een nieuwe kaart van jouw reis van huis naar school.