Saskia wordt juf
De afgelopen week stond in het teken van kennismaken met mijn stageschool. Ik loop stage op een Jenaplanschool, een bijzondere vorm van onderwijs met als meest opvallende kenmerk dat meerdere leerjaren gemengd worden in een ‘stamgroep’.
Als ik dinsdag na afloop van een lesdag het lokaal van ‘mijn’ klas 6/7/8 binnenkom, is leerkracht Sander nog bezig met het opruimen van schriften. We maken kennis op 1,5 meter afstand. Ondanks het feit dat hij er al een werkdag op heeft zitten, vertelt hij enthousiast over zijn school, het Jenaplanonderwijs, het dag- en weekritme. En natuurlijk over de kinderen. Het wordt me al snel duidelijk dat Sander over heel veel onderwijservaring beschikt: van hem ga ik heel veel leren. En wat leuk om bij een ‘meester’ stage te lopen!
Een paar dagen later maak ik kennis met de kinderen. Ik word nieuwgierig aangekeken als ik het klaslokaal binnen kom. Op een Jenaplanschool begint de dag altijd in een kring; een mooie plek om kennis met elkaar te maken. Ik word welkom geheten en nadat ik kort verteld heb wie ik ben, komen de vragen: ‘Wat is uw lievelingskleur?’, ‘Wat is uw favoriete vakantieland?’ en: ‘Spreekt u ook twee talen?’
Tijdens het ‘vrij werken’ stapt een groepje jongens op me af. Of ik mee wil doen met koehandel. Koehandel blijkt een spelletje te zijn. Enthousiast speel ik mee en ik win (of hebben ze me nou laten winnen?). Vervolgens vertellen twee ondernemende meiden dat ze een bedrijfje hebben opgericht in het pimpen van schrijfgerei. Ze komen vragen of ze mijn pen mogen pimpen. Op mijn vraag wat dat gaat kosten, krijg ik als antwoord: ‘Voor u is dat gratis’. Ze weten alleen niet helemaal zeker of de pen vandaag al klaar is.
Mijn eerste stagedag was een succes. Ik heb kennis gemaakt met Sander en met de kinderen. Ik heb veel geleerd over Jenaplanonderwijs én ik heb geleerd dat ik heel goed ben in koehandel. Ik weet alleen niet of ik volgende week mijn pen nog herken.