De kracht van herinneringen ophalen

Het ophalen van herinneringen is een krachtig middel om met elkaar in contact te komen. Het vergroot de eigenwaarde en geeft een prettig gevoel. Juist als er sprake is van dementie. Juultje Slotema van het Nationaal Onderwijsmuseum verteld hierover in het Alzheimer café op maandagavond 21 oktober in het Parkhuis in Dordrecht.

Het alzheimer café is een ontmoetingsplaats voor mensen met dementie en hun naasten. Op iedere ontmoetingsavond wordt een onderwerp besproken wat te maken heeft met dementie. Daarnaast is ook veel ruimte om met lotgenoten en beroepskrachten in contact te komen en ervaringen uit te wisselen. Op de boekentafel vindt u diverse folders en boeken die u kunt lenen.

• Locatie Het Parkhuis, Haaswijkweg Oost 69A, 3319 GB Dordrecht
  • Tijd: 19.30-21.30 uur. De zaal is open om 19.00 uur
  • De toegang is gratis, wel wordt voor de consumptie na de pauze een klein bedrag gevraag

Herinneringen ophalen is een sterk middel om verbinding te maken. Lisette Mabrouki, dagbestedingscoach, en Juultje Slotema van het Onderwijsmuseum vertellen ons over dit onderwerp. Zij geven uitleg en laten ons door middel van voorwerpen zien hoe het ophalen van herinneringen kan bijdrage aan de kwaliteit van het leven.

U bent van harte welkom!

Mogelijk worden er foto’s of opnames gemaakt tijdens de avonden. Mocht u daar bezwaar tegen hebben geeft u dit dan aan bij het betreden van de zaal!

Het volgende Alzheimer Café is op maandagavond 18 november 2024.

Voor vragen over dementie kunt u zeven dagen per week contact opnemen met de  Alzheimer telefoon onder tel: 0800-5088 of kijk op www.alzheimer-nederland.nl

Het Onderwijsmuseum heeft een programma voor ouderen en mensen met een vorm van dementie. De focus van dit programma ligt niet op het overbrengen van informatie maar op het ophalen en delen van herinneringen aan de eigen schooltijd.
Samen met de museumdocent kijken we in een groep naar leesplankjes, kroontjespennen, breiwerkjes, schoolplaten en foto’s van klaslokalen uit het verleden. We praten over favoriete juffen en meesters, handwerkjuffen en spelletjes op het schoolplein en ervaren zo de collectie van het Onderwijsmuseum op een totaal andere manier. De deelnemers worden uitgenodigd om vooral zelf de eigen herinneringen te delen. De museumdocent begeleidt de gesprekken en zorgt voor een rustige en ontspannen sfeer. Kijk hier voor meer informatie.