Kinderbestuur is gestart!

Vandaag was de eerste bijeenkomst van het nieuwe Kinderbestuur van het Nationaal Onderwijsmuseum. Ze werden ontvangen met limonade en koekjes. Wat zijn we blij dat ze nu echt zijn begonnen! Directeur Petra Reijnhoudt opende de vergadering en gaf aan waarom een bestuur voor het Onderwijsmuseum zo belangrijk is. “Kinderen zijn tenslotte de toekomst en geven ons een hele andere blik op de activiteiten en de toekomst van het museum.”

Daarna gingen Bas, Joris, Julie, April, Sofiia en Giany aan de slag met docent Melina Boersma. Ze bespraken het doel van het kinderbestuur en de individuele doelen van de leden. Ook spraken ze over hun talenten, groeimogelijkheden en ambities, en hoe deze gekoppeld kunnen worden aan het museum.

Daarna volgden ze een workshop. De bestuursleden kregen allemaal een specifieke rol toegewezen waarin ze zich moesten inleven, zoals ‘een oma’, ‘iemand die alles saai vindt’, ‘een kind van 2’, of ‘een directeur’. Het was een leerzame les vol theater elementen. Daarna gingen ze met Melina door het museum en bekeken ze de vaste tentoonstelling opnieuw. Hoewel ze deze al eens eerder hadden gezien bij hun aanstelling, bekeken ze deze nu vanuit het perspectief van hun workshoprol. Ze vroegen zich af: hoe zou hun personage de tentoonstelling ervaren? Vervolgens bespraken ze hun bevindingen met elkaar..

Een geweldige eerste bijeenkomst. Melina Boersma: “De energie en het enthousiasme van de kinderen vandaag waren echt aanstekelijk. Het is geweldig om te zien hoe zij met frisse ideeën naar ons museum kijken en vol passie meedenken over de invulling van onze vaste tentoonstelling.”

Na het maken van afspraken voor de volgende keer, zat de eerste bijeenkomst erop. Wat vonden de nieuwe bestuursleden ervan?

• "Ik vond het leuk om als iemand anders door het museum te lopen."
  • "Ik vond het leuk dat de Directrice kwam!"
  • "Ik vond het leuk dat we twee koekjes kregen."

Al met al een succesvolle middag. Bas, Joris, Julie, April, Sofia en Giany bedankt en tot snel!