Onderwijsmuseum draagt bij aan Dordts Leerprogramma

Onderwijsmuseum draagt bij aan Dordts Leerprogramma: een kijkje achter de schermen

Educator Juultje Slotema van het Nationaal Onderwijsmuseum liep een ochtend mee met het Dordts Leerprogramma (DLP) op De Mondriaan in Dordrecht. Tijdens een creatieve les van filmdocent Mirjam de Jager oefenden de kinderen met stemacteren en foley (geluidseffecten). “De kinderen werken in een aantal weken toe naar het opnemen van een hoorspel in een pop-up studio op school met professionele microfoons. We noemen zo’n hoorspel ook wel een luisterfilm”, vertelt Mirjam.  

Mirjam is inmiddels al een paar jaar vast op maandag op De Mondriaan te vinden. Ze is in elke groep 8 weken op bezoek en gaat zo van groep naar groep. Deze lessen zijn een gezamenlijk initiatief van het Onderwijsmuseum en filmtheater De Witt. Het DLP zet zich in voor kansengelijkheid op Dordtse basisscholen door samen met partners zoals het Onderwijsmuseum en filmtheater De Witt verlengde leertijd aan te bieden op scholen waar dit het hardst nodig is.

Juultje Slotema vertelt enthousiast over haar ervaring: “Het was prachtig om te zien hoe de kinderen Mirjam herkennen en als een volwaardige docent beschouwen. Ze straalden plezier uit tijdens de les en waren trots op wat ze samen bereikten.”

Mirjam werkt met de kinderen aan (luister)films. Iedere week start de les met terug kijken of luisteren van het gemaakte werkt in de week ervoor. “Het mooiste moment is wanneer ze ontdekken waar ze goed in zijn. Dat geeft zoveel trots en zelfvertrouwen,” vertelt Mirjam. 

Naast plezier in taal en beeldtaal, richt ze zich ook op het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden zoals auditief vermogen, concentratie, zelfsturing en samenwerking.

Het Dordts Leerprogramma (DLP) bevordert kansengelijkheid op basisscholen in Dordrecht door verlengde leertijd in te zetten op scholen waar leerlingen het meeste risico lopen op leerachterstanden. Samen met lokale sport- en cultuurpartners, zoals het Nationaal Onderwijsmuseum, worden activiteiten aangeboden op het gebied van sport, cultuur, techniek, natuur en milieu. Dit maatwerk helpt kinderen hun talenten en mogelijkheden optimaal te ontdekken en ondersteunt ze in hun ontwikkeling.

Met het Dordts Leerprogramma wordt duidelijk dat kansengelijkheid vraagt om maatwerk: sommige kinderen hebben net dat beetje extra nodig om hun potentie optimaal te benutten. Juultje Slotema benadrukt het belang van dit programma: “Als museum vinden wij het belangrijk om op deze manier een steentje bij te dragen. Het is inspirerend om te zien hoe het DLP echt verschil maakt.”