Tentoonstelling Aahhh..!  blijft langer staan

Vanwege de grote belangstelling voor de tentoonstelling ‘Aahhh..! Over lichaam, seksualiteit, gender en consent’ heeft het Nationaal Onderwijsmuseum ervoor gekozen om de tentoonstelling te verlengen. Hoofd tentoonstellingen Janneke Pierhagen ‘We merken dat de tentoonstelling een breed publiek trekt, de onderwerpen die binnen de tentoonstelling behandeld worden, openen de deur naar belangrijke gesprekken tussen jong en oud’. De tentoonstelling blijft tot 1 juni 2025 staan.

Maatschappelijke functie

Seksuele vorming blijft een actueel thema. Met het behandelen van soms moeilijk bespreekbare onderwerpen vervult de tentoonstelling een belangrijke maatschappelijke functie. Voor ouders, die op een laagdrempelige manier het onderwerp seksualiteit met hun kinderen willen bespreken maar ook voor volwassenen die onderling in gesprek gaan. Voor leerkrachten heeft de tentoonstelling ook een toegevoegde waarde. Het geven van seksuele vorming is vaak lastig; ze hebben te maken met leerlingen met diverse achtergronden en uiteenlopende vragen.

Educatieprogramma’s

Bij de tentoonstelling is een uitgebreid educatief programma ontwikkeld, waar veel vraag naar is vanuit scholen. Een belangrijke ambitie was het bereiken van leerlingen van verschillende onderwijsniveaus, en dat is gelukt. Naast basisscholen en middelbare scholen maken ook universiteiten, hogescholen, mbo-instellingen en scholen voor speciaal onderwijs gebruik van het programma. “Dit educatieve aanbod is altijd maatwerk,” zegt Educator Juultje Slotema: “Docenten, leerjaarcoördinatoren en schooldirecteuren bezoeken vaak eerst zelf de tentoonstelling, om vervolgens samen het programma voor hun klassen af te stemmen. Na afloop van het schoolbezoek krijg ik regelmatig de vraag of ze volgend jaar weer kunnen komen.” Door de tentoonstelling te verlengen, wordt die mogelijkheid geboden. Ze krijgen de ruimte om Aahhh..! ook met het volgende leerjaar te bezoeken.

Aahhh..!

De tentoonstelling trekt een divers publiek, waarvan sommige bezoekers aanvankelijk een drempel ervaren. Echter, zodra zij de tentoonstelling ervaren, gaan de meesten positief aan de slag met verschillende activiteiten. Die drempel zorgt ervoor dat mensen hun bezoek soms uitstellen. Ook jongeren weten hun weg naar het museum te vinden, maar vanwege hun drukke sociale leven nemen zij soms wat meer tijd om een bezoek te plannen. We willen ook die mensen de kans geven de tentoonstelling te ervaren.

Familietentoonstelling

De tentoonstelling is een echte familietentoonstelling. ‘De interactieve onderdelen van de tentoonstellingen zorgen ervoor dat de onderwerpen op een toegankelijke manier benaderd kunnen worden’ aldus Janneke Pierhagen. ‘Je kiest als bezoeker volledig je eigen weg in wat je wel en niet wilt ontdekken.’ Er is aan alle leeftijden gedacht. Voor de allerkleinste is er ‘de Flikvlooi’, deze robotknuffel stelt vragen, heeft kriebel en reageert op de kinderen tijdens het bezoek aan de tentoonstelling.

Actualiteit

De tentoonstelling blijft relevant. Thema's zoals consent, zijn voortdurend in het nieuws. De expositie wordt ook actueel gehouden met bijvoorbeeld informatie over de nieuwe consent-wet. De wens om meer mensen de mogelijkheid te geven deze interactieve tentoonstelling te bezoeken, is grondslag voor de keuze tot verlenging. Wat echter ook meespeelt is dat het maken van een nieuwe tentoonstelling een forse investering vergt die het museum op dit moment niet kan dragen. De huidige expositie is nog te zien tot 1 juni 2025.