Verborgen verhalen onthuld

Verborgen verhalen onthuld: De rol van het Nederlandse onderwijs in de rekrutering van personeel voor Nederlands-Indië (1900-1940)

Er is nog maar weinig bekend over de rol die het Nederlandse onderwijs speelde in de vroege rekrutering van Nederlandse leerlingen voor een betrekking in Nederlands-Indië in de periode 1900-1940. Achter de ogenschijnlijk nostalgische schoolplaten schuilen verhalen die vaak niet bekend zijn. Tijdens het Rasa Festival van Museum Sophiahof zal Jacques Dane, onderzoeker onderwijs- en opvoedingsgeschiedenis van het Nationaal Onderwijsmuseum, deze verborgen geschiedenis belichten.

Rekrutering in de klas Het Nederlandse onderwijs gebruikte in de decennia voor de Tweede Wereldoorlog prachtige beelden waarmee leerlingen verleid werden om in Nederlands-Indië te gaan werken. Deze beelden en de daaraan gekoppelde leerdoelen waren nauw verweven met het idee dat Nederland als westerse natie centraal stond en de dienst uitmaakte in de kolonie. Dit is duidelijk zichtbaar op de schoolplaten die  werden gebruikt. Hoewel ze nostalgisch ogen, dragen ze een boodschap van etnocentrisme en koloniale overheersing.

Evenement: Luisteren naar de Stilte Op donderdag 19 september van 19:00 tot 22:00 uur zal in de Sophiazaal in Museum Sophiahof het programma Luisteren naar de Stilte: Schoolplaten vol geheimen plaatsvinden. Jacques Dane en andere experts gaan in gesprek over de verborgen verhalen achter de schoolplaten van Nederlands-Indië. Het gesprek, gemodereerd door Stephanie Welvaart, wordt gevolgd door een performance van het collectief TheDomiKnow.

Rasa Festival Museum Sophiahof Het Rasa Festival in Museum Sophiahof, van 14 tot en met 22 september 2024, biedt een diepere duik in de gedeelde geschiedenis van Nederland en Indonesië. Het festival brengt filmvertoningen, muziek, performances, exposities, workshops en talks samen, en verkent zo de complexe relatie tussen de twee landen.